Ми вже звикли до того, що данські виробники акустичних систем – а таких чимало у цій крихітній країні – обов'язково придумають щось, що виділятиме їхню продукцію із загальної маси. У Audiovector це твітери AMT Gold Leaf – випромінювачі Хейла, здатні працювати до 150 кГц. Чи є в цьому сенс, адже, на думку медиків, ми не повинні чути частоти вище 18 – 20 кГц?

Гучні та швидкі

Втім, здатність відтворювати ультразвук, як на мене, не найважливіша властивість твітера, винайденого доктором Оскаром Хейлом. AMT означає Air Motion Transformer, тобто. перетворювач руху повітря. У принципі, можна назвати будь-який випромінювач, але у випадку AMT це найбільш виправдано, т.к. він створює звукову хвилю рахунок стиснення і розтягування «гармошки» — тонкої фторопластовой стрічки з алюмінієвим напиленням. Її маса всього 15 - 20 мг, а площа випромінювання приблизно така сама, як у 8-дюймового дифузора. Скорочуючись, складки збуджують повітряне середовище вп'ятеро швидше, ніж діафрагма звичайного стрічкового випромінювача, що зумовлює ідеальну передачу сигналів. Для нашого сприйняття натуральна атака набагато важливіша за ультразвукові складові, яких, до речі, на CD і немає. Ще одна перевага випромінювачів Хейла – широка діаграма спрямованості у всьому робочому діапазоні, аж до верхньої межі.

Скорочуючись, складки збуджують повітряне середовище вп'ятеро швидше, ніж діафрагма звичайного стрічкового випромінювача, що зумовлює ідеальну передачу сигналів.

Але ідеальних конструкцій, як відомо, не буває, і AMT має свій мінус – схильність до підкреслення сибілянтів. Якщо на записі акцентовані шиплячі та свистячі звуки, твітер зробить їх ще більш помітними. Для боротьби з цим ефектом фахівці Audiovector запозичили рішення у професіоналів у галузі звукозапису: поставили перед твітером т.зв. S-Stop фільтр – тонку, але щільну позолочену сіточку, яка частково поглинає певні частоти. Верхня межа твітера знижена зі 150 до 45 кГц, але цього цілком достатньо для будь-яких звукових форматів. Товстий фланець з логотипом Audiovector виточений з авіаційного алюмінію та анодований під титан.

Системи QR3 мають 2,5-смугову конфігурацію. З пари басових драйверів нижній фільтрується на 800 Гц, а верхній працює до стикування з твитером, що відбувається на 3000 Гц. Таким чином, у низькочастотній ділянці, на яку припадає максимум енергії, головки працюють у паралель, а більш делікатну середину озвучує лише один із них. 15-сантиметрові дифузори мають структуру сендвіча з двома тонкими шарами алюмінію і сполучною прошарком з пористого полімеру. У поєднанні з увігнутою напівсферичною формою вийшла дуже жорстка конструкція, здатна працювати в поршневому режимі при високих амплітудах сигналу. Малі спотворення забезпечуються подвійною магнітною системою, що створює однорідне поле в зоні руху звукової котушки і солідними по ширині підвісами.

Порт фазоінвертора є вузькою щілиною в днищі, а повітряний потік виводиться в зазор між корпусом і нижньою платформою. Завдяки цьому оптимізується добротність (Q) системи, тому конструкція отримала назву Q-port.

У поєднанні з увігнутою напівсферичною формою вийшла дуже жорстка конструкція, здатна працювати в поршневому режимі при високих амплітудах сигналу.

Роздільні фільтри QR3, як і у всій акустиці Audiovector, гранично прості, з мінімальними втратами і фазовими зрушеннями. Тому розробники і не передбачили роздільне підключення смуг - вхідних клем лише дві.

Системи випускаються у чорному лаку (на фото), у шпоні темного горіха, є також білий матовий варіант. Грилі кріпляться на магнітах. Якість виготовлення та оздоблення – чудове.

Заявлена чутливість цих систем 90 дБ, що дозволило при виборі підсилювача зосередитись не на потужних, а на якісних показниках. 60-кілограмовий оконечник Musical Fidelity AMS50 у класі «А» видає на 8 Омах 2 х 50 Вт, і навіть у великому приміщенні звукового тиску вистачило з надлишком.

Але почну все ж таки з роботи твітерів. Говорити про легкість та прозорість верхнього діапазону особливого сенсу немає – це загальна властивість будь-яких планарних випромінювачів. А ось АМТ підкупили чудовою натуральністю звучання тарілок. Відчувається справжній метал, і кожного запису він різний і з тембру, і з чуйності на удар. Навіть легкі дотики палички дають насичену гармоніками звукову хмару, що поступово розчиняється у просторі. Ось чому я згадував спочатку, що швидкість відгуку для нашого слуху важливіша за ультразвук, хоча ці речі і безпосередньо пов'язані.

Сцена теж будується не зовсім звичайно: вона значно ширша, ніж відстань між колонками, тому здається, що грають не Q3, а ті, що стоять з обох боків SR6 (див. фото системи). У глибину впевнено зчитуються два-три плани – залежно від характеру запису.

Навіть легкі дотики палички дають насичену гармоніками звукову хмару, що поступово розчиняється у просторі.

Бас потужний, глибокий, пара драйверів реально прокачує солідну площею кімнату. Удар різкий, потужний, відчувається інфранізка. Кожна нота буквально вистрілює, якщо піднести руку до нижньої частини корпусу, можна відчути різкі поштовхи повітря, що виходить. Яких-небудь призвуків при цьому не чути. Загальна динаміка – понад будь-які очікування.

Завдяки особливостям конструкції QR3 ефектно відіграють будь-які жанри – від симфонічної класики до хіп-хопу та прогресивів металу. У житловому інтер'єрі з м'якими меблями високі частоти можуть бути приглушені, в цьому випадку має сенс злегка розгорнути колонки всередину. Сцена, можливо, буде вже не такою широкою, проте ВЧ-спектр буде повністю відновлений. Ця акустика, безумовно, варта того, щоб із нею трохи поекспериментувати.

Конфігурація: 3 випромінювачі, 2,5 смуги || Акустичне оформлення: фазоінвертор Діапазон відтворюваних частот: 30 - 45000 Гц | Чутливість: 90 дБ (2,83 В/1 м) | Номінальний/мінімальний опір: 8/4 Ома || Частоти поділу смуг: 800, 3000 Гц | Потужність, що підводиться (макс): 200 Вт || Підключення: bi-wiring | Оздоблення: чорний лак, темний горіх, біла матова || Габарити із шипами: 190 x 942 x 232 мм || Маса 1 шт.: 15,7 кг || Виробник: Audiovector ApS (Данія).

СИСТЕМА

  • CD-програвач TAD D1000 Mk II
  • Попередній підсилювач Musical Fidelity Primo
  • Підсилювач потужності Musical Fidelity AMS 50
  • Кабелі:
  1.   міжблокові JIB Chrome XLR
  2.   акустичні JIB Vanadium 2 м

МУЗИКА

  • Dali, “In Admiration of Music. Volume 4». Dali CD, 2015
  • Jean Sibelius "Violin Concerto". Anne-Sophie Mutter & Staatskapelle Dresden. Deutsche Grammophon, 1995
  • Sweetbox. BMG/RCA, 1998
  • Dream Theater, Falling Into Infinity. EastWest Records, 1997